fredag 8 april 2011

Begravningsdag

Sven begravs idag. Eller rättare sagt, det var första delen av begravningen, det som var minnesstunden i Mariestad. (Och nej, jag var inte med. Sven hade inte velat det.)

Jag jobbade i Mariestad för att finnas i närheten. Efter jobbet åkte jag till flickorna. Vi röjde lite, snyggade till lite, skurade upp en del och pratade mycket. Vi packade Lisa Larsson-figurer, oljemlningar och kristallskålar, delar av fajansservisen från Timmernabben som han och jag köpte 1982 och utslitna altanmöbler och trasiga bord... det finns kvarlåtenskap i alla klasser. Barnen har spelat Svens favoritmusik medan vi har arbetat. Det har inte varit alldeles enkelt för även jag har minnen förknippat med en del av musiken och sakerna. Inte alla minnen är goda.

När jag åkte hem vid nio i kväll lyste det på jobbet. Jag körde dit. Det stod en kvinna utanför och rökte och det lyste i verkstan. Jag satte lyset på henne och frågade varför hon var där. Nåja, hon var där i sällskap med en av karlarna i verkstan, så det var nog helt i sin ordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar