torsdag 1 april 2010

Skärtorsdag

Jag fick mail från Hege idag, mamman till barnbarnet i Oslo. I mitten av april kommer hon hit och stannar över natt. Jag blev jätteglad, Sander är en ny dimension i livet och Hege är så god och rar så det är nästan ofattbart. Och så kommer de hit och stannar över natt. Sven-Arnes barn är oftast bara på genomresa när de är här och det är lite synd, men Hege stannar som sagt till dagen efter. Jag ringde genast till Sven-Arne när jag läste hennes mail och jag bubblade över av saker som vi GENAST måste köpa, en säng och en stol och ett babygym... javaddå, det är ju Sander som kommer hit!
I kväll har vi varit i kyrkan. Skärtorsdagsmässan är lite läskig. Det var ju då som Jesus åt måltiden med lärljungarna, själva ursprungsmässan, alltså. Och efteråt blev han förrådd och misshandlad och dödad, ja det där vet ju de flesta redan. I slutet av mässan gick alla tyst fram. Vi blåste ut ljusen och tog bort blommor och prydnader och stängde altarskåpet och släckte och bar ut krucifixet i tystnad. Det var inget kvällsfika och det kändes allvarligt och inte alls så helgdagsfestligt och glatt och trevligt som det är vid alla andra storhelger.

I morgon kommer fem av Sven-Arnes barn på middag. Eller tre barn och en fru och en pojkvän om man skall vara exakt men det är första april och då behöver man inte vara så nogräknad med sanningshalten i det man skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar