torsdag 25 februari 2010

I Skåne

Pappa hämtade mig vid busshållplatsen i gårkväll. När vi kom hem till Furutorp var det precis nermörkt. Pappa blev först lite orolig att någon hade varit inne i huset medan han åkt till Vittsjö så han ställde bilen med lyset tänt precis vid dörren. Jag gick in och letade upp ficklampor och gick upp på vinden. Det var en huvudsäkring som hade gått. Femtio års uttjänta proppar fanns i en låda och det tog en stund innan jag hittade några förpackningar med hela säkringar. Jag fick ställa mig först på en trasig köksstol och sen balansera uppe på det välvda locket på den stora ekkistan och sträcka mig ovanför fönstret. Där uppe satt huvudsäkringarna. Hur hade pappa löst det om jag inte hade varit hemma?


Jag läste alla kondoleansbreven när vi kvällsfikade.
Och när jag skulle lägga mig bäddade jag min säng med knallgula lakan.
Det hjälpte faktiskt lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar