fredag 22 juli 2011

Nu firar vi semesterstarten

Man kan ju inte ta sin sommarsemester till att städa, så jag tog en extra semesterdag för att fixa det. Tvätten blev inte klar för den vägrade torka i fukten men annars hann jag med rätt bra.
Jag har fått förfärlig skallebang och gick och sov ett par timmar på eftermiddagen. Det hjälpte ett tag. Nu är klockan åtta och det är lika bra att jag lägger mig för natten.

Men medan jag var pigg gjorde jag i ordning en festmiddag som hette duga, för att fira semesterstarten.

Rostade grönsaker:
Morot, palsternacka, potatis och gul lök i bitar. 
Lite ramslöksolja på åsså in i ugnen en stund i 200 grader.
Jag rörde om i grönsakerna ngra gånger.
Mot slutet blandade jag i zuccini i bitar.
Flingsalt på det.
När det var klart la jag på stekt fläskfilé i skivor och så gratinerade jag alltihop med ädlelost på i 225 grader.

För den som inte har ramslöksolja finns två alternativ. 
Antingen åker man till gårdsförsäljningen på Asketorps ägg och köper det, eller så tar man nån annan olja.
Det går säkert bra det också.

När jag fyllde år fick jag körsbärsvermouth av Björn och Ingamay. 
Det är väldigt gott till jordgubbsmousse, om någon undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar