tisdag 16 augusti 2011

Morning has broken

Jag måste citera en dialog jag hade med Sofia på Facebook i morse. Sofia bor i Vittsjö, inte långt från mitt föräldrahem. De är med i samma församling och dessutom jobbade Sofia på ålderdomshemmet när mamma (Eva) var där. Och i morse hade vi den här dialogen på Facebook, som sagt.

Sofia:
"Tänk att få vakna 
tidigt en morgon. 
Höra en kontrast sjunga sin sång"

Sofia:
Eländiga telefon!
Koltrast ska det ju vara för er som undrar hur en kontrast låter!!!

Karin:
Mamma AVSKYDDE den texten. Hon hade INGEN förståelse för hur någon kunde vilja VAKNA TIDIGT. Nej, hon ville hellre ha texten "Tänk att få soooovaaa länge en morgon".
Och för några år sen hade vi möte i Furutorp på Kristi Himmelsfärdsdag (Var ni där då?) Jag skulle bestämma psalmerna tillsammans med syrran och en av sångerna var
Nu är det morgon, dimmorna lyfter,
fågelsång över vaknande jord.
Tacka för sången, tacka för ljuset
och ljuseta källa som är Guds ord.

... och inte förrän vi började gudstjänsten kom jag på att det var på samma melodi som "Tänk att få vakna."  Jag vågade varken titta på mamma eller nån av de andra i familjen för då hade jag börjat skratta.

Sofia:
Nä, den gången var vi inte där. Men vad det gäller den sången och Eva så fick jag lära mej hennes ogillande av den sången den hårda vägen. Efter att vid FLERA tillfällen ha sjungit den för Eva på morgonen när jag skulle hjälpa henne komma upp så berättar Eva just det du skrev här! Jag kände mig såååååå dum över att ha sjungt detta för henne ( i ren vänlighet om man frågar mig) när hon verkligen avskydde den ! Stunder man helst ville glömma!

Karin:
Hahahaha, du är underbar! Hade hon inte tyckt så mycket om dig så hade hon stoppat dig första gången!

Sofia:
När jag sa att " Eva, det kunde du väl sagt för länge sen" sa hon " då hade det inte blivit så roligt nu" och så fnittrade hon så som bara Eva kunde! ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar