tisdag 13 juli 2010

Morning has broken

Tänk att få vakna tidigt en morgon
höra en koltrast sjunga sin sång
Jag älskar sången koltrasten sjunger
Tack, käre Far för sången Du gav.

Så börjar en av de svenska översättningarna på Morning has broken.
Mamma avskydde den. Fullständigt avskydde! Annars var hon rätt tålmodig när det gällde kristna sånger, men den kunde hon bara inte med. Jag tror att det handlade om den tidiga morgonen. Hon har aldrig gillat mornar.

Förra våren var det familjegudstjänst vid mitt föräldrahem. Jag och mina syrror valde sångerna and guess what. En av sångerna hade samma melodi som Morning has broken och det upptäckte jag inte förrän vi skulle sjunga. Jag vågade inte titta på mamma när vi sjöng.

Och allt detta minns jag bara för att det sitter en koltrast och sjunger i björken utanför vardagsrumsfönstret. Den är väl glad för att det har blivit svalare i luften. Det kom massor av regn och åska efter lunch idag, vilket osökt fick mig att minnas mammas uttryck:
Nu får det gärna regna på våra potäter och grannens torra hö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar