lördag 14 januari 2012

Brantevikssill

När jag fyllde år gjorde vi denna. Den är så god så man kan bli medvetslös. Efter min födelsedag tog jag med mig och bjöd mina arbetskamrater och de höll med mig.
Den ÄR god.
Nu har jag haft med mig julsill som var över till jobbet, för vi hinner inte äta upp allt. Brantevikssillen sparar jag till sist.
De väntar varje dag på att den skall dyka upp.

Här är receptet på den, för er som inte jobbar på gamla ambulansstationen:

500 g strömmingsfilé (det går väldigt bra med frusen filé)
3 dl vatten
0,5 dl ättika (24%)
1 msk salt

Tina strömmingen om den var frusen. Dra av skinnet. Blanda lagen och lägg i strömmingen ett dygn.
Ta upp den och låt den rinna av.

Inläggning
1,5 dl socker
1 tsk krossad vitpeppar
1 tsk krossad kryddpeppar
1 stor gullök, finhackad
1 stor rödlök, finhackad
1 msk citronpeppar
1 smulat lagerblad
1 stor knippa hackad dill

Blanda alla ingredienserna till inläggningen.
Varva strömming och inläggningen i en glasburk. Det skall inte vara något spad.
Låt dra några dagar i kylskåp.

Jag lovar - det finns ingen godare sill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar