tisdag 24 november 2009

Berest

Kvart över sex gick jag hemifrån.
Klockan nio började mitt möte i Mölndal. Jag skulle egentligen gå hem vid lunch, men så behövde vi bara fixa en grej till innan vi skulle sluta. Den där korta "ska bara"-saken satt vi med till fyra, då kände vi att det var dags att gå hem.

Halv fem-tåget missade jag med en hästlängd, för bussen fick vänta lite innan den kunde köra in på stationen.
Jag tar väl femtåget i stället, det står redan inne, tänkte jag och klev på.
Det gick strax efteråt, konstigt nog...
Konduktören hälsade välkommen i högtalarna. Välkommen blablabla tåg siochså mot Stenungsund blabla bla första stopp blablabla Ytterby.

Nu har hon blivit tokig, tänkte jag, men det var konstigt nog bara jag som höll på att börja skratta. Jag insåg med en suck att jag hade tittat lite för slarvigt på vad som stod på skyltarna. Vilken tur att jag inte hann somna, då skulle jag kunnat vakna precis var som helst!

Jag frågade mina medpassagerare var det var lagomt att hoppa av och åka tillbaka. Ytterby, sa de, tåget mot Göteborg står inne när vi kommer dit. Jag letade upp konduktören för att kolla så att inte Göteborgståget skulle åka samma sekund som vi kom in.

- Hinner jag med tåget mot Göteborg? frågade jag.
- Jahadu, det vet VERKLIGEN inte jag! fräste hon.
- Jag satte mig på fel tåg i Göteborg så jag behöver vända tillbaka, fortsatte jag som förklaring.
- Man får faktiskt ta på sitt eget ansvar att kolla att man går på rätt tåg! fräste hon åt mig.

Nähäh!

I Ytterby klev jag av och vände tillbaka för att ta nästa tåg mot Skövde.
Nu sitter jag på sextåget mot Skövde. Snart stannar tåget i Alingsås så jag vet att jag är på rätt väg. Jag skulle egentligen behöva arbeta men jag är för trött. Nu gäller det att hålla sig vaken för tåget skall fortsätta till Stockholm.

1 kommentar: