söndag 8 augusti 2010

Minnen

När jag var barn älskade jag att klä ut mig, jag som alla andra barn.
Ibland provade jag igenom alla mammas fina skor. Alla var för stora, men jag ville så gärna att de skulle passa så jag försökte ändå gå i dem en stund.

Nu är ju mamma borta sedan ett halvår. Hennes skor finns kvar och idag tog jag fram dem igen. Mamma skrev årtal i alla skor. De i mitten är från 1970, när jag var nio år. Jag gick runt med dem en stund idag. De är fortfarande för stora.


Mamma väntade mig när hon köpte de här. Hon hade en svart och vit klänning, i stil med Jackie Kennedys dräkter, och hon hade rött läppstift och ett halsband med tre rader pärlor i svart och vitt. Och så de här skorna som sagt. Vi kallade dem skridskorna för hon halkade alltid med dem. Hon luktade Channel no 5 och hade förkläde på sig medan hon plockade fram det varma till julbordet. I köket hängde ett cykelhjul som hon hade målat och klätt med tallris och dekorerat med julgranskulor och pappa kom in och tittade på all maten och sa
"Å vad ska vi äda då?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar